vrijdag 11 november 2016

Te veel LOL


Zondag 6 november reden we onze Tweede Herfstrit.

De wind kwam uit het westen en daarom opperde ik in de LOL-whatsapp-groep dat Radio Kootwijk misschien een optie zou kunnen zijn. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen :-(

In Het Volkshuis werd ik 'uitgeroepen/aangewezen' tot Route-Leider of in mijn geval de Route-Lijder.


Als ik alleen op pad ga, bepaal ik uiteraard ook zelf mijn route en ik ben al erg vaak naar Radio Kootwijk gereden. Ik weet dus heel goed de route en ik ken ook een aantal variaties daarop.

Met LOL vind ik dat toch iets anders. Op de één of andere manier ben ik dan nooit de ´Onbetwiste Leider´ en misschien wil ik dat ook wel niet zijn, omdat mijn democratische gehalte daarvoor te hoog is.
Ik ben nogal van het overleggen oftewel ´Het Polderen´.

Waarschijnlijk krijgen mensen daardoor het idee dat ik de weg niet weet of dat ik niet weet waar ik heen wil. Dat is echter niet het geval, ik wil eigenlijk alleen maar graag dat iedereen de door mij bedachte route leuk genoeg vindt. Dit is waarschijnlijk niet een goede kwaliteit voor een echt grote Route-Leider.

Het gevolg is dan ook dat ik na een bepaald aantal kilometers word ingehaald, waardoor ik weer het gevoel krijg dat het tempo misschien te laag ligt. Soms neemt iemand, die een in mijn ogen goede route-suggestie heeft, de leiding even over, maar dat bedoel ik niet met de hiervoor genoemde inhaalmanoeuvre.



Uiteindelijk gingen we naar het dorpje Kootwijk voor de koffiepauze en het appelgebak. Sommigen waagden zich aan een pannenkoek. Wel lekker warm, maar ik kreeg al een beetje buikpijn bij het zien van de omvang, de dikte en het vetgehalte.


De 13 DEELNEMERS aan deze TOCHT:
  • Quest: Henk, BertH, Lorenz, Pieter Jan en Casper
  • DF xl: Marc en Ymte
  • Strada: Paul en Edwin
  • ProZenergy: Aart (voor de 2e x mee)
  • Challenge Focus: Emil (=nieuwe rijder)
  • M5 LR: Martin
  • 209: Ik
AFSTAND: 80km


Hierboven noemde ik dat Radio Kootwijk misschien toch niet zo'n goede suggestie was. De reden hiervoor was de afstand in combinatie met de kou. Als ik alleen op pad ga, ligt mijn snelheid meestal iets hoger dan bij de LOL-toertochten. Ik bepaal dan namelijk zelf wanneer en waar ik versnel/vertraag en wanneer en waar ik ga pauzeren.

In een groep rijden vind ik toch echt een stuk zwaarder en intensiever. Een tocht van 80km bij deze temperatuur in mijn eentje vind ik niet heel erg zwaar. De tocht van afgelopen zondag was er echter niet eentje van de lichtste categorie voor mij. Ik had last van een peesje in mijn linkerarm en daar ben ik extreem 'allergisch' voor en voorzichtig mee. BasB waarschuwde mij al via de whatsapp-groep, omdat een peesschedeontsteking de nummer 1 blessure is bij roeiers.

PAUL -MooiGeelIsNietLelijk

Wat afgelopen zondag vooral lastig was, was het regelen van de lichaamstemperatuur. Het was koud, maar soms was het opeens een stuk warmer door de zon. Mijn broek is een Ultima U-Line 2 windprotection bibtight. Dit is een winddichte winterbroek die heel erg goed de warmte vasthoudt. Als dan de zon gaat schijnen, heb ik soms een probleem. Ik 'blaas' mijzelf dan als het ware op. Ik kan de warmte niet goed kwijt en moet dan echt even gaan wisselen van kleding.

Ben je alleen dan is er niets aan de hand, maar in een groep blijf ik dan toch iets te lang doorrijden. Er moet namelijk al vaak gestopt worden vanwege mijn plaspauzes en sommige mensen blijven zich daar blijkbaar een beetje aan storen gezien hun commentaar.

PLASPAUZE
Gelukkig rijden er ook steeds meer mannen mee die erg blij zijn met mijn frequente plasmomentjes en daar zelf ook gretig gebruik van maken. "Wim, moet je nog niet plassen?" hoor ik dan iemand roepen.
Voor de mensen die het nog niet weten: Ik slik plaspillen, omdat mijn medicijnen zorgen voor een vochtophoping. Op deze manier kan ik dus van het overtollige vocht in mijn lichaam afkomen.
Al die plaspauzes zijn misschien vervelend voor mensen die graag willen doorrijden en een gezond lichaam hebben, voor mij zijn ze zeer noodzakelijk.


De nieuwe rijder Emil met zijn rode Challenge Focus Sport


Na Klarenbeek ben ik afgehaakt, door het constant ingehaald worden kon ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat sommigen mijn tempo te laag vonden. Ik zat er op dat moment even flink doorheen en had echt even behoefte aan een rustmomentje, terwijl ik nog maar 5km hoefde te roeien.

Ik kan gewoon niet zo goed begrijpen waarom snelle rijders in een VM een open ligger gaan inhalen, tijdens een toertocht, om dan vooraan te gaan rijden. Daar wordt echt nauwelijks harder gereden en ze moeten dan na verloop van tijd weer stoppen om te wachten op de achterblijvers.

Als een tocht al wat zwaarder aan het worden is, vanwege een pijnlijke arm bijvoorbeeld, dan is het niet zo prettig om constant een groot gat voor je te zien. Gelukkig zijn er ook altijd mede-LOL-ers die wel gezellig OLFend bij mij in de buurt blijven rijden.

LOL is nog steeds geen VM-club en met een open ligger is zelfs 23km/u tegen de wind in nou eenmaal best een inspanning. In mijn XS vind ik die snelheid ook een lachertje, maar met de Roeifiets ben ik gewoon echt hard aan het werk.

Ik zou mij heel graag met de Roeifiets welkom willen blijven voelen bij LOL en ik vind het jammer dat er soms zo'n gehaast gevoel ontstaat. Even iets rust nemen, tijdens een pauze, is bijvoorbeeld heel prettig als je met een open ligger mee rijdt. De 'grote eet- en drinkpauze' zou wat mij betreft soms ook best iets langer mogen duren. Paul gaf via de Whatsapp ook al aan dat hij van lange pauzes houdt :-)

Misschien moeten we gewoon weer iets kortere routes gaan rijden, zodat er iets meer tijd is voor de rustmomenten. Op deze manier kan iedereen dan ook weer op een ietwat fatsoenlijke tijd thuis zijn, zodat het thuisfront het ook leuk blijft vinden als er aan de LOL-tochten wordt deelgenomen.



 Mannen, bedankt en tot de volgende keer.




Dan nog iets heel anders. 

Sinds vorige week vrijdag ben ik in het bezit van 
een echte AnneMarthe Zomer.

KLIK HIER



PRACHTIG







12 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    Goed dat je je frustratie uit, jammer dat je het zo ervaart...

    "Ik kan gewoon niet zo goed begrijpen waarom snelle rijders in een VM een open ligger gaan inhalen, tijdens een toertocht, om dan vooraan te gaan rijden."

    Als (relatief) "snelle VM-rijder" voel ik me aangesproken door je onbegrip. Ik kan vanuit mijn motieven twee redenen bedenken waarom ik dat zou doen: 1) omdat er een aantrekkelijk - doorgaans heuvelachtig - stuk(je) in de route zit om op eigen tempo individueel of met andere snelle rijders af te leggen, en 2) om tijd te winnen voor bijvoorbeeld een pass-by video. Ik vind eigenlijk wel dat een paar keer voorbijsnellen om die redenen moet kunnen, en zie niet goed waarom dat voor de minder snelle rijders zo vervelend zou zijn zoals jij beschrijft. Die langzameren worden immers niet opgehouden, en kunnen in eigen tempo gewoon doorfietsen. Om het sociaal te houden, moeten dergelijke vooruitsnel-stukken natuurlijk niet te lang duren. Wat dat betreft valt het in Nederland nog mee met de aantallen beklimmingen en afdalingen. De Holterberg noem ik dan als een negatieve uitzondering ;-)

    Als ik zelf routeleider ben, probeer ik bewust het tempo zo constant en sociaal mogelijk te houden. Als iemand me dan vooruit fietst, zie ik het niet als een probleem, tenzij het uit ongenoegen zou gebeuren of als het tot ongewilde wijziging van de route zou leiden.

    Ten slotte: als groep heeft iedereen voldoende met elkaar en met de gezamenlijke afspraken rekening te houden, en is het prima als we elkaar daarop aanspreken. Dat geldt ook als een routeleider vooraf uitspreekt dat we te allen tijde achter hem dienen te blijven.

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen frustratie, het is meer een niet begrijpen.

      De twee redenen die jij noemt vind ik trouwens zeer legitiem en daar heb ik ook geen problemen mee.

      Snelle rijders zouden bijvoorbeeld ook voor een kruispunt langs de groep naar voren kunnen rijden om het verkeer enigszins te regelen. Daarna kunnen ze zich weer laten afzakken om achteraan te gaan rijden. Achteraan moet je namelijk vaker versnellen/vertragen vanwege het 'veereffect' dat optreedt als je met een lange sliert rijders rijdt.

      Verwijderen
    2. "Als ik zelf routeleider ben, probeer ik bewust het tempo zo constant en sociaal mogelijk te houden. Als iemand me dan vooruit fietst, zie ik het niet als een probleem, tenzij het uit ongenoegen zou gebeuren......."

      Dat laatste is dus wel het gevoel dat bij mij wordt opgeroepen, als ik door verschillende rijders word ingehaald. Mocht men vinden dat ik te langzaam rijd, dan moet iemand dat maar gewoon tegen mij zeggen.

      Verwijderen
  2. Ik zit vrij hoog in mijn Strada maar door de foto die jij nu geplaatst hebt kunnen mensen gaan misschien denken dat dit mijn normale zitpositie is Da's dus niet zo. ;-).


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wim,

    Goed dat je dit op deze manier uit, het is wel directer om het op de dag zelf te doen, maar dan is er het gevaar dat je iets zegt of opmerkt waar je later misschien spijt van hebt. Nu heb je je zegje gedaan na er een paar dagen goed over nagedacht te hebben, dat is vaak beter om de zaak wat meer in perspectief te gaan zien.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, op het moment zelf werkt in mijn geval niet altijd even goed. Ik ben nogal een gevoelig typje en reacties komen vaak nogal fors binnen bij mij.

      Dit blog is ook een soort dagboek en ik schrijf over mijn persoonlijke ervaringen. Ik beleef zo'n tocht op mijn manier. Anderen op hun eigen manier. Prima toch, leven en laten leven.

      Ik zal alleen wel na verloop van tijd mijn conclusies gaan trekken, als de tochten voor mij te zwaar en te lang blijken te zijn/te worden. Jammer, maar dat is helaas niet anders.

      Verwijderen
  4. Tja, Wim, wat zal ik toevoegen, er is al veel geschreven.

    Wat mij betreft hebben we twee dingen niet goed gedaan. Jou de routeleider maken, terwijl we ( ik in ieder geval) weten dat je daar een hekel aan hebt.
    Ten tweede met de grootte van de groep hadden we de afstand moeten beperken tot max 60 kilometer.

    Wat mij betreft waren mijn inhaalacties zeker niet bedoeld om je te laten merken dat het sneller kan. Mocht dat zo zijn, dan hoor je me wel. Maar volgens mij maken we op de LOL dagen toerritten en geen wedstrijden.

    Ik zal de volgende keer weer vooraf een route maken, heb er altijd wel een paar in mijn GPS zitten. Dan voorkomen we dit soort dagen.

    Groet en tot 4 december, Casper

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Casper, dankjewel voor deze reactie.

      Ik weet niet echt of ik een hekel heb aan het routeleider zijn, maar ik ben er altijd wel erg mee bezig of iedereen het wel naar zijn zin heeft.

      De grootte van de groep heeft inderdaad effect op de afstand die we kunnen rijden. Daar moeten we zeker rekening mee gaan houden.

      De temperatuur is echter ook wel erg bepalend. Als het lekker 25 graden was geweest, dan was het waarschijnlijk geen probleem geweest.

      Goed om te horen dat de snelheid verder oké was.

      Verwijderen
  5. Misschien kwam het door de aanwezigheid van Ymte?
    Tijdens de Afsluitrace heb ik me ook wat over de kop gereden vanwege de gedachte "Hij wacht vooraan op me!".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ymte gaf zelf aan het helemaal niet erg te vinden dat het tempo zo laag lag. Hij vertelde zelfs dat hij erg goed is in langzaam fietsen en dat het een misverstand is dat hij altijd hard zou willen fietsen.

      Verwijderen
    2. Dat zal ik zeker niet weerspreken. Pas toen de kopgrpoep van bukkers mij werkelijk ging verzwelgen stopte hij met zijn pogingen mij uit de wind te rijden. Wat gewoon niet goed mogelijk is in een vm zonder risico op kop-staart botsingen!

      Verwijderen