zondag 15 april 2012

Zaterdag de Handbike afgesteld en vandaag een retourtje Veessen geroetst.

De zit-/ligpositie op de Handbike is zeer persoonlijk af te stellen. De crankhoogte is op 3 posities instelbaar. De voetsteunen kunnen verschoven worden. De rugleuning kan op 8 posities geplaatst worden en de zit-/lighoek is traploos verstelbaar.

Er zit één voorrem (Shimano 105) op de fiets en dat is voldoende. Als ik nog een keer echt hard ga, dan houdt het waarschijnlijk niet over.

Er zat ook een "Parkeerrem" op de Bike, maar die heb ik eraf gehaald. Ik weet niet precies hoe het komt, maar de band liep echt heel serieus aan als de rem goed stond afgesteld. Echter niet tegen de blokjes, maar tegen de remconstructie zelf. Geen idee hoe dat kan, volgens mij was er echt iets ontzet. Ik heb de parkeerrem niet nodig; dus eraf met dat ding. Ik kan de rem er later altijd weer opzetten, als ik dat nodig vind.

Gisteren ben ik de Bike een beetje aan het uittesten geweest. Een ritje gemaakt van 2 x 5km. Dit ging goed. Met de Roets maak je een heen-en-weer gaande beweging. Met de Handbike is dit een roterende beweging. Dat is goed te voelen aan de spieren die net onder het schouderblad zitten. Dit zal mijn Fysio wel oké vinden....;)


Vandaag heb ik een retourtje Veessen geroetst. Er stond een stevige wind en toen ik in Veessen was heb ik mijn tellertje op "nul" gezet. Mijn gemiddelde was op dat moment 22,4km/u. Daar was ik, gezien de harde tegenwind, niet ontevreden over.
Op de terugweg heb ik echt goed mijn best gedaan. Hele stukken reed ik met een snelheid van 36km/u. Uiteraard met diezelfde wind, maar nu in de rug. Is toch net iets leuker...;)

Thuis aangekomen bleek het gemiddelde van de terugweg 30,4 te zijn. Totaal dus: 26,4km/u. Veel harder kan ik op dit moment dus gewoon niet. Ik ben helemaal niet ontevreden, maar ik zou ook wel eens van die fantastische snelheden willen fietsen die ik op andere blogs regelmatig tegen kom....:(
Ongemerkt heb ik blijkbaar ook nog even 39km/u gefietst........en dat zonder heuveltjes.

Dst: 65km


4 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,
    Die snelheden lijken me aan de hoge kant, misschien nog even checken met een GPS. Maar hoe dan ook respect dat je tot de aanschaf en gebruik van zo'n "invalidending" bent overgegaan.
    Ik heb dat vaak overwogen voor mijn heupoperatie. En zelfs een tijdje beoefend. Met een rolstoel-aankoppelconstructie tijdens mijn revalidatie.
    Tof man!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,
    ik heb anders veel respect dat jij zoveel op de fiets zit, en echt gemotiveerd bent om terug de "oude" te worden! Blijven trainen en dan komt het vanzelf :-)
    Mooie handbike trouwens, kijk wel uit dat je niet te snel uit je fietstruitjes groeit ;-)
    @Mick: Als ik het goed heb zijn de snelheden van het retourtje Veessen, met de roeifiets dus, niet met de handbike ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Mick
    Snelheden zijn inderdaad van de Roets/Roeifiets.

    Als ik die snelheden met de Handbike ga halen, kom ik ermee bij jou thuis op visite.....;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nadat ik dat schreef drong dat van die snelheden ook pas tot me door. Maar ach wat...
    De reden trouwens dat ik niet op een conventionele handbike heb ingezet is dat ik het via de aankoppelconstructie vooral als conditie-spoort leerde waarderen.
    Liefst isoleer ik een spiergroep bij de aandrijving. Zoals bij fitness-training.
    Daar komt natuurlijk bij dat je op een Thys de benen meer- of minder kan laten meedoen. Wat de actieradius groot maakt.
    Toch was de koffiemolen-aandrijving op dat moment voor mij 'n belangrijke 'upgrade' van de rolstoel!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen